Profco vai HCL Permanent?

keskiviikko 28. joulukuuta 2016

NMC rekisteröintiprosessin ohella aloin hiljalleen myös työnhakuprojektiin. Syyskuuhun saakka olin tehnyt yhteistyötä ainoastaan yhden rekrytointitoimiston, Profcon, kanssa. Elokuussa sain kuitenkin Suomalaiset sairaanhoitajat Englannissa -ryhmän kautta Facebookissa kuulla HCL Permanent -rekrytointitoimistosta, joka mainostaa sivuillaan itseään seuraavasti:

HCL Permanent is one of the UK's leading suppliers of nurses and doctors for permanent positions. Our dedicated teams work with our candidates to provide the roles they need, where they want to work and when they need them. We are proud of the working relationships that we have built with our candidates and clients alike. For more than 10 years, we’ve been building a formidable reputation for service excellence and have set the standard in compliance assurance.

Syyskuun puolivälissä olin ensimmäisen kerran yhteydessä HCL:n edustajaan Luciaan ja yhteistyö alkoi nopeasti. Lucia soitti minulle jo seuraavana päivänä siitä kun sain häneltä vastauksen Facebook-viestiini. Puhelumme perusteella Lucia oli yhteydessä HCL:n yhteistyösairaaloihin ja kyseli paikkoja minua kiinnostaville osastoille. Tämän perusteella hän tarjosi minulle mahdollisia työpaikkoja kolmesta eri sairaalassa, joista kaksi olivat niin sanotusti tavallisia sairaaloita ja kolmas keuhkosairauksiin erikoistunut osin julkinen, osin yksityinen sairaala. Keuhkosairauksista en ole juurikaan kiinnostunut ja tarjottu paikka olisi vaatinut alan erityisosaamista, joten se ei ollut aivan minun juttuni. Näin ollen jäin pohtimaan kahden jäljelle jäävän sairaalan välillä, jotka olivat Basildon and Thurrock University Hospital sekä Buckinghamshire Healthcare.

Ennen sairaalan valintaa oli kuitenkin tehtävä valinta Profcon ja HCL:n välillä. Sain Lontoossa työskentelevältä suomalaiselta sairaanhoitaja ystävältäni vinkkiä Care Quality Commission:sta, joka on riippumaton terveyden- ja hyvinvoinnin valvoja Englannissa. Care Quality Commission pitää huolen, että terveys- ja hyvinvointipalveluiden tuottajat tarjoavat ihmisille hoitoa, joka on turvallista, tehokasta, inhimillistä sekä korkealaatuista. CQC rohkaisee palveluntuottajia myös parantamaan tarjoamiaan palveluita. Care Quality Commission tekee tarkastuskäyntejä sairaaloihin ja tarkastyskäynneistä kootaan raportti, joka tulee kaikkien nähtäksi heidän sivuilleen. Tarkistuksen pääteemoja ovat turvallisuus, tehokkuus, hoitotyö, reagointi ja johtaminen.

Tarkastelin Care Quality Commissionin tekemiä raportteja sekä Profcon että HCL:n tarjoamiin sairaaloihin ja HCL veti tässä tapauksessa kyllä huomattavasti pidemmän korren. Kustakin sairaalasta tehtyjen raporttien etusivuilla on värikoodein yhdellä silmäyksellä nähtävissä raporttien tulos. Siinä missä HCL:n sairaaloiden etusivut näyttivät kutsuvan vihreiltä, Profcon sairaaloiden raportit hohtivat kaikki punaisena kertoen riittämättömästä tasosta lähestulkoon jokaisen eri osa-alueen kohdalla. Tämä yhdistettynä kuulemaani palautteeseen kyseisistä sairaaloista siellä töitä tekevien suomalaishoitajien toimesta, oli päätös hyvin nopeasti sinetöity. Profco sai tällä erää jäädä ja jatkoin yhteistyötä HCL Permanentin kanssa.

En halua missään nimessä mustamaalata Profcoa ja heidän toimintaansa, mutta ainakaan tuolla hetkellä sairaalat joihin he rekrytoivat hoitajia, eivät herättäneet minussa suurta luottamusta. Tiedän kuitenkin että useat hoitajat ovat lähteneet Profcon kautta töihin ulkomaille olleen 100% tyytyväisiä heidän toimintaansa. Profcon edustaja Celia oli myös todella avulias koko ulkomaaprojektini alkupuolen ajan ja sain häneltä mittaamattoman arvokasta apua muun muassa NMC rekisteröinti -papereiden täyttämiseen. Haluan vain tuoda asian esille, jotta jokaisella lähtöä suunnittelevalla hoitajalla olisi mahdollisuus tutustua puolueettomasti tehtyihin raportteihin sairaaloista ja tehdä tämän perusteella päätöksiä ottamatta vastaan sikaa säkissä.


No Comments Yet, Leave Yours!